Emma

Kategori: Emma - Träning

Påt' igen ba'!

Blir ny träning på imorgonbitti, på Magasinet som vanligt tillsammans med Jenny. Gör då efter mitt pogram, som är utformat helt utefter att det ska passa mig, allt gäller 3 set om 15 (dvs 15x3), och det som står efter är vad jag körde på för kg förra gången.

Benpress 53kg
Lårcurl 35kg
Rodd 25kg
Lastdrag 25kg
Axellyft 3kg
Bröstpress 29kg
Ryggresning (som gör löjligt ont!)
Bensänkning - mage

Målet med träningen är att dels orka mycket mera, bygga upp en stark rygg/axlar som kan jobba som frisör och få lite muskler ;) Skulle kunna typ tänka mig något såhär:


Funderar på att även köra typ intervaller för den totalt obefintliga konditionens skull?
Annars är det ny teorilektion imorgon och halkbana som gäller (!)

-12 kilogram

Hade i det här inlägget hade jag tänkt prata lite om kost, hälsa och träning.

 Jag vill till att börja med berätta att jag har tvivlat mycket på om jag ska skriva ut det här eller inte. Jag vill dels inte att min blogg ska vara en blogg som fokuserar på röda siffror, och dels så vill inte jag vara den personen som får andra att må dåligt/känna sig dålig för att de också försöker men kanske inte lyckas i samma utsträckning som jag. Jag vill inte heller vara den person som får de som redan har problem med mat (dvs typ anorexia eller bulimi) att känna att de måste öka sitt beteende för att gå ner ännu mer i vikt, men jag kan inte fatta att det här sant.

Har gått av och på vågen typ 50 gånger redan. Kommer förmodligen att göra det fler gånger idag, bara för att se så att jag inte drömmer.

 Jag har, totalt sett sedan den 13 januari gått ner 12 kilogram. 12kg! För det första det är två siffrigt, visserligen så är det de lägsta siffrorna som finns som är ihopsatta, men ändå! Beach 2013 here we go! Visst, detta har varit ett mål men jag hade målet -10kg till den 13/3, så jag är fortfarande i trans, typ. Det ända jag inte kan fatta är vart dessa kilon har försvunnit. Jag har fortfarnde samma kläder, utan att känna att jag dränks i dem. Den ända skillnaden jag hr märkt är att jag orkar mycket mer nu. Jag kan springa på löpbandet i fart "10" i 15 minuter. Jag kan stå i plankan i 2 minuter men fortfarande ha krafter kvar. Jag kan göra 10 vanliga push-ups utan att bryta eller byta position till att stå på knäna.

 

Känner att det kanske är dags för det där förbannade träningsinlägget jag utlovade i min frågestund.

 Jag försöker träna minst 2 gånger i veckan och då varierar jag min träning. På onsdag morgon kör jag i drygt 60 minuter, 20 minuter kondition (cykel, crosstrainer, rodd eller löpband, min favorit är löpbandet) och sedan blir stryka i 20 minuter, och det kan vara vilken stryka som helst. Det kan vara både armar, ben och/eller mage.  Och till sist så kör jag 20minuter på crosstrainern, mest för att där kan jag själv bestämma hur fort jag ska köra, och kan skacka av mig allt.  Dag 2 i veckan blir det ett pass där du slår ihop kordination med kondition. Det finns flera olika nivåer på de passen, jag kör vanligtvis medel eller fuego. Jag försöker även att hinna med att gå på core passen (bygga upp styrka, stabilitet och balans, inriktat mer på mage och rygg.) De fredagar min svenska är inställd (och jag fått reda på det i tid, så blir det ett yogapass direkt på morgonen).  De är då jag verkligen går till gymmet. Annars finns det saker jag gör hemma också som räknas i till lite vardagsträning, t.ex. tar med hunden till postlådan. Och ja, jag vet att "att ta med hunden till postlådan" kanske inte låter som så mycket träning, men när postlådan ligger 1,3km ifrån huset (enkel resa) så blir det ändå en liten bit att gå. Annars så kör jag väl den traditionella "vardagsträningen"
 -Gå till/från skolan, istället för att ta stadsbuss
- Ta trappor, istället för hiss.
- Tänka på hållningen när man går

 

 Sen har vi ju det där med mat och att äta VS att inte äta.

 Du väljer själv vad du vill äta, när du ska äta, och hur mycket du ska äta. Mitt tips är att äta en frukost, så även om det är en drickyoghurt (som det är för mig 5 dagar i veckan, jämna veckor). Det funkar på mig i alla fall. Jag kan då hålla mig ifrån godis/läsk/smörgåsar och vänta fram till lunch, och om man äter bra där så håller du dig lätt fram till middagen.  En annan sak som fungerat för mig är att när jag fått ett ”sug efter sött” på kvällen/natten så har jag borstat tänderna och lagt mig istället.

 

Det enda tips som jag kan använda och som jag VET fungerar är:
- Gå din egna väg! Hitta inspiration hos andra, men DU måste själv förstå hur din kropp fungerar, vad du måste göra. Att kopiera någon anna kommer inte att fungerar. Alla är lika vackra, oavsett kroppsform.

Konsten att sätta mål.

När jag saknar inspiration så pratar jag bara med Jenny, personlig tränare och min kusins fickvän. Det är också från henne jag lärt mig sätta mål, det här inlägget är även från henne. 


"Nu kommer det, mina tips på hur du sätter ett bra mål! Så varför är mål viktigt för att du ska komma längre med din träning eller egentligen något annat som du tar/vill ta dig för?

För att komma någonstans, så måste vi veta vart någonstans är? Om vi inte har ett konkret mål så vet vi inte vart vi ska eller om vi är där än, därför måste alla förändringar börja med - ett mål! Inom Neuro Lingvistisk Programmering (NLP) så finns det vissa kriterier som ett mål måste ha, för att vi med störts sannolikhet ska komma dit! Inom NLP så jobbar man med att använda ett språk till sig själv, och till andra, som är positivt och "programmerar" våra tankar att utföra handligar - som leder dit vi vill. Hänger du med?

Mitt språk leder till att jag tänker vissa tankar, dessa tankar leder sedan till vilka handligar jag kommer att utföra!

Om jag säger "Jag vill träna!" så sänder det ut ett mycket mer positivt budskap än "Jag måste träna..." och chansen är större att jag gör det, om jag vill, än om jag känner att det är ett måste och något jag tvingas till. T.ex hur många har någonsin sagt "Jag vill gå till tandläkaren på torsdag!"? Chansen är överhängande stor att du egentligen säger "Jag måste gå till tandläkaren på torsdag...". Vilket lät roligast? Det är egentligen samma sak, men genom att använda ett positivare språk så känns det mer lustfyllt och chansen att vi avbokar är mindre. För egentligen så vill vi alla gå till tandläkaren, hellre det än att få hål och andra problem? Samma med träningen, egentligen vill ALLA gå och träna, för vem vill istället ha ont? Öka risken för en rad livsstillsjukdomar och då behöva gå på mediciner?

För att ett mål ska vara så optimalt som möjligt ska det innehålla följande:

* Ditt mål ska vara specefikt: Egentligen samma som ovan, men ringa in målet. t.ex. "Jag vill gå ner i vikt" okej, men hur ska du gå tillväga?, hur mycket vikt pratar vi om? osv.

* Det ska vara tidsbestäm: Annars kommer samma visa som alla andra gånger "Jag kör på måndag igen, bra va?!"

* Ett mätbart resultat: Så vi vet när vi är där, och vad som ska göras

* Det ska vara positivt: Om du sätter som mål "Jag ska inte äta godis" så gör du dig själv en björntjänst!! Hjärnan hänger inte riktigt med på ordet inte. För om vi säger så här - du ska inte tänka på en gul brandbil!

Vad tänker du på just nu?!

Exakt. Fokus dit vi ska istället ;)

* Det ska va ett mål som DU vill (Personligt): Allt för många ska sluta röka eller börja träna för sin partners skull eller för familjen... men ärligt nu, om du inte vill uppnå målet, hur stor är chansen att DU då kommer iväg på träningspassen?

* Målet ska vara i nutid: Det är här jag brukar tappa de flesta så jag ska va så tydlig som möjligt. Om NLP menar att det språk jag använder, styr mina tankar/känslor som styr mina handligar då har jag världens möjlighet om jag bara får min hjärna att tro - att jag redan är i mål! T.ex. Du vet när du vaknar upp efter en dröm och inte riktigt kan avgöra om det var en dröm eller om den var verklighet? Detta är något som vi kan utnyttja väldigt effektivt när vi jobbar mot våra mål!! För hjärnan kan faktiskt inte avgöra om det var en dröm eller verklighet, det är först när vi aktivt använder vår logik för att komma fram till att det inte fanns någon lucka under gårdagen då vi hade tiden att gå runt näck ute på stan, som vi kommer på att det faktiskt inte har hänt. Däremot, för vår hjärna så har det hänt... Hjärnan kan inte riktigt avgöra vad som är verkligehet eller fiktion.

Så nu ska jag skriva ner ett av de mål jag har satt, och då skriver jag ut det exakt såsom det står i min bok - mitt inlägg här på bloggen var helt klart förenklat:

- Jag, Jenny, har synliga magrutor genom kondotions- och gymträning den 20/12 2012!

Mitt mål är i:

Nutid

Mätbart

Tidsbestämt

Personligt

Positivt

Testa själv, för tänk så här, vad är det värsta som kan hända om det inte funkar? och så vänder vi på det, vad skulle det betyda för dig om det funkade?

Vill du läsa mer kan du antingen gå in här www.nlp.se eller gå kurser i det. Jag har haft turen att få lära mig detta dels genom de Xtravaganza utbildnignar jag gått, men även under min Hälsovägledar utbildning via LTU. Vad har det betytt för mig? Mycket, oerhört mycket! Jag har via detta sätt lyckats med många förändingar, både inom området träning och hälsa men framförallt för mig - inom karriären!

Men innan jag släpper ämnet helt och får er att tro att målsättnigen är det enda som betyder något, så ska jag bara gå in på några andra viktiga detlajer.

1. Skriv ner ditt mål, igen och igen och igen! Ju fler ställen som du har det på, desto bättre. För NLP handlar inte bara om språket. Det handlar även om själva programmeringen, nu måste du programmera din hjärna att leva med målet och se det framför sig. Läs målet högt/tyst för dig själv flera gånger om dagen. När vi inte bara tror utan känner vårt mål, då tar vi oss dit ;)

2. HANDLING! Bra nu vet du vart du ska, du vet hur du sak ta dig dit - nu måste du komma fram till varför, vad är det som motiverar dig!! Återkommer inom detta ämne ;)

3.Sist men inte minst (nu lånar jag ett väldigt bra citat från NIKE) Just do it! Eller ännu bättre, för att få in ännu mer NLP tänk i det hela ;)"


Jag ska fan-i-mig lyckas

Innan vi går vidare på ämnet jag faktiskt ska skriva om, vill jag bara stanna upp och bara fundera över detta med rubriker! Vet inte om ni är som mig men eftersom vi är många idag som bråkar om samma uppmärksamhet, allt från bloggrubriker till skvallerpressen så är det alltid lite kul när man lyckas få till en rubrik som fångar mångas uppmärksamhet, ungefär som när skvallerpressen skriver om kändisar och gör allt mycket större än det är! Jag hade lika gärna kunnat skriva "Jag ska fan-i-mig lyckas...." och sen fortsatt med "med att flytta soffan" eller "gå igenom mina böcker från sida till sida" men, den här gången så var din första tanke kring rubriken rätt... Jag ska fan-i-mig lyckas med träningen. Jag har till och med satt upp ett nytt mål med träningen nu. 

Jag ska bli PT.

Just det, du läste rätt, jag ska bli PT. Kanske inte imorgon eller om ett år men målet är satt till 31 december 2014. Det är ett halvår efter min student, och det är ett rimligt mål.
Konsten att sätta mål tar vi i ett annat inlägg, men inspirationen till det här kom igår. 
Då var jag på mitt första, men absolut inte sista, BodyPump pass. Det här passet var lett av en tjej som skulle få sin licens för att bli PT. Passet spelades in, och skulle skickas in. Detta gjorde så klart att man absolut inte ville vara sämst, man ville visa att man förstått övningen och man ville verkligen ge ALLT. Eller man och man föresten, snarare JAG.  Jag vet inte hurvida ni har sett "Mästarnas mästare"? Ni vet där de står i jägarvila, och hur benen bara skakar efter det? Jag har aldrig förstått hur det kan komma sig, nu gör jag det. Efter att ha stått i den här:

positionen (med benen) i cirka 20minuter förstår jag det verkligen. Det är nog bland det äckligaste och härligaste jag varit med om. 

Upp